Koskettava, vaikuttava, jännittävä, viihdyttävä = kirja
Kirjat ovat siitä mainioita kavereita, että aina löytyy sopivaa seuraa. Lenkille, arkisiin puuhiin, hiljaisiin hetkiin ja lyhyisiin taukoihin. Joko käteen tai kuulokkeisiin. Luen ja kuuntelen aika lailla kaikenlaista. Dekkareita, kirjoja, jotka nousevat monella tavalla muiden yläpuolelle, kirjoja, jotka viihdyttävät ja koskettavat. Ainut genre, joka ei mennyt jatkoon (kokeilin kyllä), on ns. hyvän mielen kirjat, joita on alkanut ilmestyä yhä enemmän. Niiden kliseisyys ja ohuus ei vaan jaksa innostaa. Valitsin muutamia viimeaikaisia lukukokemuksia kaikista kolmesta ryhmästä. Ensin kaksi, jotka ovat Kirjoja isolla alkukirjaimella. Sitten dekkari, joka on oman genrensä tähti. Ja lopuksi kolme sykähdyttä
Herve Le Tellier: Poikkeama
Vangitseva, outo ja pelottavakin tarina, joka osui lujaa. Se
pakotti hetkittäin ajatukset sellaiseen asentoon, että puistatti. Kun tarina
kerrottiin yksittäisten ihmisten elämien kautta, siitä tuli oudon elävä,
mahdollinen ja kuitenkaan ei. Keskivaiheilla oli välillä sen verran hurjaa
kryptisyyttä, että oli vähän vaikea pysyä mukana. Siitä huolimatta tätä kirjaa
ei kannata ohittaa.
John Williams: Stoner
Upea kuuntelukokemus! Ilman ystäväni suositusta en ehkä
koskaan olisi löytänyt kirjaa, ja se olisi ollut todella harmillista. Suuri
tarina tavallisesta miehestä ja tavallisista elämäntapahtumista ja ehkä juuri
siksi niin hieno. Kirjan akateemisuus oli viehättävää ja kiehtovaa, vaikka paikoin
ehkä hiukan vaikeaselkoista. Parasta oli kuitenkin Stonerin henkilökohtaisen
elämän kuvaus, sen koruttomuus ja tapahtumien hyväksyminen.
Camilla Grebe: Varjokuvat
En yhtään ihmettele, että tämä valittiin vuoden dekkariksi. Omassa
lajissaan todella timanttinen tarina, joka komeasti kattoi yli seitsemän vuosikymmentä.
Hienoa oli myös tarinan yhteiskunnallinen näkökulma ja erityisesti naisen asema
ja sen muuttuminen. Mukaan tuotiin vielä palasia isoista maailmantapahtumista,
mikä teki kirjasta hurjan todentuntuisen.
Kristin Hannah: Sisarten kesken
Hannahista on tullut yksi suosikeistani. Tämäkin kirja oli
huikeaa kuunneltavaa, vaikka ei ihan saavuttanutkaan sitä syvyyttä, joka löytyy
niistä Hannahin kirjoista, joissa on historiallinen tai yhteiskunnallinen viitekehys.
Siitä huolimatta sisarten tarina jää mieleen ja se nousee muiden
samantyyppisten tarinoiden yläpuolelle.
Glendy Vandérah: Missä metsä kohtaa tähdet
Vähän kummallinen, mutta kiehtova ja kaunis tarina, jonka
henkilöt ovat jokainen jollain tavalla rikki. Silti ei ylitetty uskottavuuden
rajoja. Päähenkilö Ursa tosin jäi hiukan mysteeriksi, hyvällä tavalla. Itse tulkitsin
hänet ihan tavalliseksi pikkutytöksi, joka oli rakentanut itselleen tarinan
paetakseen liian vaikeita asioita. Toisenkin tulkinnan voisi toki tehdä. Tarinan
miljöö tuki hienosti tarinan tunnelmaa.
Sofia Lundberg: Viimeinen taideteos
Kaunis. koskettava ja traaginen tarina Hannan elämästä
syntymästä kuolemaan. Tarina siitä, miten kaikki voi muuttua ja myös siitä,
miten synkkä alku seuraa koko elämän ajan, hyvin lyhyen tai pitemmän. Hiukan
kaipasin tekstiin vahvempia tunteita, koska tarina on niin täynnä isoja asioita.
Tätä samaa kaipasin myös Lundbergin edellisessä kirjassa (Tapaa minut tammen
alla), jonka luin perinteisellä tavalla. Vaikutelma ei siis voinut syntyä
kuuntelemisesta.
Kommentit
Lähetä kommentti