Omppusosetta ja mutkikkaita suhteita
Pihallani on kaksi omenapuuta. Ne ovat sen verran viisas
parivaljakko, että tuottavat satoa vuorovuosin. Muuten olisinkin pulassa, koska
omenoita tulee paljon, todella paljon. Tänä vuonna erityisen paljon ja siihen
puuhun, jonka omput maistuvat paremmilta. Niinpä olen yrittänyt hyödyntää niitä
niin paljon kuin ikinä pystyn: omenasosetuotanto porisee hellalla aina kun
siihen vain löydän aikaa. Pakastimessa on enää hyvin vähän tyhjiä koloja,
vaikka olen yrittänyt käyttää sieltä kaiken ylimääräisen.
Tämä ei kuitenkaan ole tarina omenoista, vaan kirjoista.
Tuotantolaitosta on nimittäin paljon helpompi pitää käynnissä, kun sen tekee äänikirjojen
kanssa yhteistyössä. Olen kuunnellut kaikenlaista, tuttuja kirjailijoita ja
uusia löytöjä, helmiä ja ei ehkä niin helmiä. Tässä muutamia, jotka ovat
edesauttaneet omenasoseen syntymistä.
Liane Moriarty: Omena ei kauas putoa
Moriartyn kirjoilla on tapana alussa hiukan haastaa: otti
jälleen aikansa, ennen kuin tarina vei mennessään. Henkilöitä vilisi heti
kirjan alkumetreiltä sen verran paljon, että kesti jonkin aikaa tutustua heihin. Ja
sitten olikin selvää, että tämä tarina pitää kuunnella loppuun asti. Kirja on
täynnä oivalluksia lasten ja vanhempien suhteista, sisarusten välisistä kiemuroista,
erilaisista ajattelutavoista ja ihmisten reaktioista. Hirveästi samaistuttavaa.
Ja tarina on nokkela, ratkaisu yllätti ja pakotti muuttamaan ajatusten suuntaa.
Kristin Hannah: Satakieli
Järkyttävä ja hieno kirja toisen
maailmansodan Ranskasta ja vastarintaliikkeen toiminnasta. Kun tarinaa kerrotaan
yksittäisten ihmisten näkökulmasta, se tulee iholle. Sisarukset Vianne ja
Isabelle ovat toisaalta hyvin erilaisia, mutta tiukan paikan tullen yhtä
rohkeita, vaikkakin eri tavalla. Kirja pakottaa myös ajattelemaan, että paha
ihminen – tai pahuuden edusta ja järjestelmän uhri – voi olla joissain tilanteissa
myös hyvä. Kirjan tärkeä teema oli myös vanhemman ja lapsen välinen side ja
uskomattomiin mittoihin ulottuva rakkaus.
Elizabeth Strout: Pikkukaupungin tyttö
Stroutin tapa kuljettaa tarinaa, sekä kieli että tapahtumat, on aivan omanlaistaan. Vino, oivaltava ja sarkastinen huumori maustavat sitä juuri oikealla tavalla. Lopulta on kuitenkin kyse elämän kokoisista asioista: ihmissuhteista, riittämättömyyden tunteesta ja erityisesti äidin ja tyttären välisestä suhteesta. Henkilöt ovat samalla kertaa rikkinäisiä ja vahvoja. Pakko mainita Paksu Bev, johon ei voi olla rakastumatta!
Emily St. John Mandel: Asema 11
Asema 11 on hurja, kiehtova ja vangitseva tarina ja kaikesta
kammottavuudestaan huolimatta täynnä kauneutta ja ihmisten sinnikkyyttä ja
elämänuskoa. Vaikka aikatasot, henkilöt ja tapahtumat vuorottelevat ja
vaihtuvat välillä villistikin, se ei haitannut, koska tarina imi mukaansa niin
kokonaisvaltaisesti. Myös tarinan ajankohtaisuus hätkähdytti (se on kirjoitettu
jo 2014). Ikimuistoinen kokemus!
Gail Honeyman: Eleanorille kuuluu ihan hyvää
Kirjaa kuvataan hulvattoman hauskaksi, mutta olen eri mieltä.
Tarina on oudon kiehtova, surullinen ja traaginen. Eleanorin varsin kummalliset
edesottamukset ja kaikki se äärimmäinen pikkutarkkuus asioissa saavat lopulta
selityksensä, vaikka ne ensin tuntuivat epäuskottavilta. Hauskuus tuli esiin
enemmänkin tavassa kertoa. Mieleen jäävä kirja joka tapauksessa.
J. P. Delaney: Edellinen asukas
En ollut ikinä kuullutkaan Delaneysta ennen tätä kirjaa. Se
vain ehdotti lukemaan itsensä, kun selasin BookBeatin tarjontaa. Ja hyvä niin.
Tarina tavalla tai toisella vinksahtaneista tai vaurioituneista ihmisistä oli
kiehtova ja karmiva. Henkilöt olivat juuri sen verran hulluja, että niin voisi
oikeastikin olla. Kirjan rakenne oli näppärä ja antoi mahdollisuuden seurata
tapahtumien vääjäämätöntä toistumista.
Kommentit
Lähetä kommentti