Kirjoitan, koska en muuta voi
Kirjoittaminen on kuin hengitystä,
luonnollista ja välttämätöntä. Luin jokin aika sitten jonkun kirjailijan haastattelusta
suunnilleen tuon sisältöisen ajatuksen. En muista, kenen, mutta se ei olekaan
oleellista. Kommentti on. Se jotenkin vaan osui maaliin. Onhan se vähän
mahtipontinen – hengittämättä ei voi elää, mutta kirjoittamatta voi. Vaikka se
olisikin aika ikävää elämää.
En muista, minkä ikäinen olin, kun
opin kirjottamaan ja lukemaan. Melkein kouluikäinen, luulisin, joten mikään
kirjoittamisen ihmelapsi en ollut. Mutta ennen kuin opin nuo taidot, opin
keksimään tarinoita, omia hupsuja polveilevia tarinoita, joilla sitten
viihdytin ympärilläni olevia ihmisiä. Hulluin taisi olla tarina pitsilaukusta,
jota kehittelin koko pitkän automatkan sukulaisvierailulle Pohjanmaalle. Mitään
muistikuvaa ei kuitenkaan ole, mitä tuolle varsin oudolle päähenkilölle matkan
varrella tapahtui.
Kirjoituskone! Sedälläni oli oikea
kirjoituskone, ja se oli minusta maailman ihmeellisin esine, joka taikoi
tarinat kirjain kirjaimelta paperille. Serkut eivät pystyneet keksimään yhtään
niin houkuttelevaa leikkiä, että olisin malttanut poistua tuon taikaesineen
ääreltä. Kirjoitin koneella hienoon muotoon vihkoon raapustelemani tarinat,
jotka alkoivat näyttää pieniltä kirjoilta. Jossain alitajunnassa jo silloin syntyi
toive, haave ja suunnitelma: joskus kirjoitan ihan oikean kirjan. Siihen meni
vuosikymmen toisensa jälkeen.
Minulle taisi käydä kuten niin
monelle muullekin. Kun tulin sen ikäiseksi, että tuntuu tärkeältä pohtia, mitä asioita
ihan oikeasti haluaa elämässään tehdä, olin varma, että haluan kirjoittaa.
Vuodet sedän kirjoituskoneen ääreltä tuohon hetkeen olivat olleet täynnä niitä
asioita, joita useimman nuoren aikuisen ja varhaiskeski-ikäisen elämä on.
Kirjoittaminen oli unohtunut lukuun ottamatta hajanaisia päiväkirjamerkintöjä.
Huomasin kuitenkin, että hiljaisina hetkinä kuvittelin istuvani läppärin
ääressä naputtelemassa tarinaa, joka virtasi mielikuvituksesta sormieni kautta
näytölle. Tuostakin hetkestä on jo valtavan kauan.
Aloin kirjoittaa. Ensin novelleja,
pikkuisia tarinoita. Hain oppia kursseilta ja löysin sieltä ihmisiä, joilla oli
sama hullu intohimo. Syntyi ikuisia ystävyyksiä. Tiesin, että olin tullut
oikeaan paikkaan. Olen joskus miettinyt, miltä kirjoittavien ihmisten
pulppuavan hullu keskustelu kuulostaa ulkopuolisen korvissa. Ja mehän vain analysoidaan
toistemme tekstejä!
Sitten uskalsin tarttua sellaiseen aiheeseen,
joka ei mahtuisi novellin raameihin. Aloin oikeasti kirjoittaa romaania. En
ollut täysin vakuuttunut, että se tulisi koskaan valmiiksi, mutta sen
kirjoittaminen oli huumaavaa: joka kerta, kun istuin jatkamaan työtä, siirryin tarinan
tyyppien elämään, kuljin mukana, ajattelin yhdessä, ohjasin siihen suuntaan kuin
halusin. Ensimmäinen romaani jäi printeiksi kansioon. Se ei ollut riittävän hyvä
julkaistavaksi. Vaikka silloin kirpaisi, tajuan sen nyt ihan hyvin, kun luen
tarinaa. Silti se on minulle edelleen tärkeä.
Toista käsikirjoitusta osasin työstää
jo paremmin ja niinpä lopulta pari vuotta sitten kädessäni oli kirja, jonka
kannessa oli oma nimeni. Pienen kustantajan markkinointi oli kuitenkin varsin
vaatimatonta, joten mitään ”myyntimenestystä” siitä ei tullut (en toki
kuvitellutkaan). Mutta paras palaute tuli lukijoilta, oli aivan huikeaa lukea kommentteja.
Eikä sekään hassummalta tuntunut, että kirjastossa oli kuulemma pitkä
lainausjono.
Nyt kuljen taas uusien tyyppien
kanssa uutta matkaa, joka on pian maalissa. En voi olla varma, tuleeko siitä
koskaan oikea kirja, mutta haluan uskoa niin.
Tässä pieni makupala matkan
varrelta:
Fanni ei ollut
tiennyt, että suru tuntuu tältä. Hän oli ajatellut, että se on pehmeää alakuloa
ja ikävää, kaunistakin. Hiljaisuutta, kauniita sanoja. Fannista tuntui, että
hän tukehtuu, kuristuu kuoliaaksi. Henki ei kulkenut, rinnasta puristi niin,
että hän olisi halunnut repiä ihon riekaleiksi, kiskoa sydämen rinnastaan ja
heittää ikkunasta ulos. Ehkä kipu sitten hellittäisi, ei tuntuisi miltään,
muuttuisi kiveksi, kuolisi pois. Pelottavinta kuitenkin oli se, että hän
vihasi. Vihasi itseään, koska ei ollut pystynyt ojentamaan kättään ja
auttamaan. Vihasi Aleksia, koska tämä oli antanut periksi. Vihasi äitiä, koska
sen silmät olivat elottomat ja se ei katsonut häneen, ei edes niillä
elottomilla silmillä. Vihasi isää, koska se lohdutti häntä, kietoi käsivartensa
hänen ympärilleen ja puristi lujasti, sanoi, ettei se ollut hänen vikansa.
Koska se oli hänen vikansa.
Kommentit
Lähetä kommentti