Linjoilla vitsikkään robotin kanssa
Kävin jokin aika sitten keskustelun
robotin kanssa. Minulla oli mielestäni aika yksinkertainen kysymys
tunnuslukusovelluksesta. Vaikka muotoilin kysymyksen niin konkreettiseksi ja
selkeäksi kuin mahdollista, robotti vastasi salamannopeasti: ”En ymmärrä. Voitko
lyhentää?” Yritin. Poistin kaikki sellaiset sanat, jotka eivät olleet aivan
välttämättömiä. Tosin teksti alkoi näyttää melkoisen lukihäiriöiseltä. Ei
kelvannut vieläkään. Jotain (jota en enää muista) robottiparka oletti. Oletus
oli kysymykseen nähden vielä jotakuinkin tästä maailmasta. Kun vastasin ei,
tästä ei ole kyse, robotti pyysi edelleen lyhentämään. What? Kohta kysymys
olisi pelkkää tyhjää valkoista. Niinpä aloitin alusta ja yritin lähestyä asiaa
ihan uudella tavalla. Ja silloin robotilla syttyi lamppu ja hetkeäkään empimättä
se kiljaisi: ”Oletan, että tarvitset sijoitusneuvoja!” Silloin repesin, taisin
nauraa ääneen, ja kun sain itseni takaisin asialliseen moodiin, pyysin
kainosti, että voisinko saada linjoille ihmisen (taisin kyllä kiltisti käyttää
sanaa asiakasneuvoja, koska sen sanan robotti takuuvarmasti tuntisi). Ja kas:
näytölle pompsahti linkki, joka johti paikkaan, jossa pääsin odottelemaan
kaksijalkaista elävää olentoa. Ja sitten kaikki sujui paremmin kuin hyvin. Toisessa
päässä oli muistaakseni herra nimeltä Olli, jolle en kysymyksen selvittyä
malttanut olla kertomatta vuoropuhelustani robotin kanssa. Molemmat nauroimme
hymiöiden välityksellä.
Vuosikymmeniä sitten robotit olivat
leluja, pieniä töksähtelevin askelin käveleviä ukkoja, joiden pään päällä
vilkkui lamppu. Hassuja tyyppejä, jotka toimivat pikkuisella paristolla.
Toivejoululahjoja. Silloin oli aika vaikeaa kuvitella, että jonain päivänä keskustelen
tuon kumman tyypin kanssa ja kysyn siltä neuvoja (tosin chatboteilla ei taida
olla sen paremmin töksähteleviä jalkoja kuin lamppua pään päällä).
Kun robotit tulivat teollisuuteen,
se ei tuntunut kovin oudolta, vaan oli lähinnä hupaisaa katsella uutisista,
kuinka kädet ilman vartaloa vauhdikkaasti kasasivat autoa. Vikkelästi ja virheettömästi,
ilman tarvetta vessakäynneille ja kahvitauoille. Siis kaikin puolin hyvä juttu
paitsi ehkä sen henkilön näkökulmasta, joka oli tuon työn tehnyt ennen.
Mutta nyt olen huolissani.
Robotteja ollaan tuomassa myös niihin töihin, joissa tarvitaan ihmisen
katsetta, ihmisen kosketusta ja kykyä ymmärtää pieniä vihjeitä ja sanattomia
viestejä. Pankin tai jonkin hallinnonalan chatbot ei varmaan voi aiheuttaa
suurta vahinkoa, vaan lähinnä harmin tunnetta ja avuttomuutta, kun tyyppi ei
kerta kaikkiaan tajua. Tiedän, että roboteille on opetettu (tai tietysti pitää
sanoa ohjelmoitu oppimaan), miten tulkitaan tunteita ihmisen ilmeistä. On
olemassa tutkimustietoa siitä, minkälaiset ilmeet viestivät eri tunnetiloista
ja nämä ovat samanlaisia eri kulttuureissa. Mutta silti. Pystyykö robotti ikinä
tulkitsemaan oikein vaihtelevien ilmeiden kirjoa, tekemään niiden perusteella
päätelmän, mitä ihminen tarvitsee. Tehtävä vaikeutuu potenssiin kaksi, kun
kyseessä on muistisairas vanhus, joka ei pysty itsekään tulkitsemaan omia
tunteitaan.
Vaikka asia on vakava, en voi olla
miettimättä kuvitelmaa, jossa pehmeäkätinen ja ystävällisen näköinen robotti
istuu vanhaa ihmistä vastapäätä. Vanhuksella on nälkä ja vessahätä, mutta hän
ei oikein osaa ilmaista itseään. Ja robotti toteaa iloisena: ”Taidat tarvita
sijoitusneuvoja.”
Kommentit
Lähetä kommentti